Kysy vihkimisestä ja UKK

Tutustu useimmin kysyttyihin kysymyksiin! Voit lähettää kysymyksesi alla olevalla lomakkeella ja saat vastauksen parin päivän kuluessa.

Useimmin kysyttyjä kysymyksiä vihkimisestä:

Miten koronavirus-pandemia vaikuttaa häihin? Seurakuntia kehotetaan noudattamaan aluehallintovirastojen määräyksiä sekä yleisötilaisuuksien järjestämistä koskevien velvoitteiden että niitä koskevien suositusten osalta. Perheen kirkollisen toimituksen jälkeen järjestämä kaste- tai hääjuhla tai muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Vastuu yksityisen tilaisuuden toteutuksesta sekä kodeissa tai muissa yksityistiloissa toteutettavista kirkollisista toimituksista on tilaisuuden järjestäjällä. Tilaisuuksien osanottajien turvallisuus varmistetaan myös antamalla ohjeita hygieniasta.

Mistä tiedän mihin seurakuntaan kuulun? Seurakunta määräytyy vakinaisen osoitteen mukaan. Voit tarkistaa evl.fi:ssä, mitkä suomen- ja ruotsinkieliset seurakunnat toimivat alueellasi.

Pitääkö kuulua siihen seurakuntaan, jonka kirkossa vihitään? Ei tarvitse.

Mitä vaaditaan kirkolliseen vihkimiseen? Ainakin toisen vihittävistä on oltava rippikoulun käynyt evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Jos vain toinen on jäsen, on toisen kuuluttava johonkin kristilliseen uskontokuntaan Suomessa tai ulkomailla esim. ortodoksinen tai katolinen kirkko ja tästä on oltava todistus tai henkilön oma vakuutus.

Jos toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei mihinkään kristilliseen uskontokuntaan, kirkollinen vihkiminen ei ole mahdollinen. Jos kumpikaan ei kuulu kirkkoon, ei vihkiminen ole myöskään mahdollinen. Kirkkoon voi onneksi liittyä helposti osoitteessa liitykirkkoon.fi.

Minut on kastettu lapsena, mutta en ole käynyt rippikoulua enkä kuulu kirkkoon. Voidaanko meidät silti vihkiä kirkossa? Mikäli tuleva puolisosi kuuluu kirkkoon, sinun tulisi käydä rippikoulu ja liittyä kirkkoon ennen vihkimistä. Rippikoulun voi suorittaa aikuisena itsenäisesti. Ota rohkeasti yhteyttä oman alueesi seurakuntaan tai tuttuun pappiin sopiaksesi rippikoulun käymisestä. Lue lisää: aikuisrippikoulu.fi

Voidaanko meidät vihkiä kirkossa, vaikka sulhanen ei kuulu mihinkään kirkkoon? Ainoastaan siviiliavioliitto on mahdollinen tässä tapauksessa, mikäli sulhanen ei halua liittyä kirkkoon ennen vihkimistä. Siviiliavioliitto on mahdollista siunata kirkollisesti, mikäli niin haluatte.

Voimmeko pitää hääjuhlan seurakunnan tilassa? Juhlatiloja kannattaa kysyä suoraan seurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Voiko avioliiton esteiden tutkinnan hoitaa maistraatissa, vaikka molemmat olemme kirkon jäseniä? Kyllä voi. Maistraatit suorittavat esteiden tutkinnan myös seurakunnan jäsenille. Heille kannattaa kuitenkin mainita, jos haluatte kirkollisen vihkimisen. Tällöin lomakkeelle on yleensä mahdollista lisätä tieto siitä, että kirkollisen vihkimisen edellytykset täyttyvät (seurakunta, rippikoulu).

Esteiden tutkinnan voi hoitaa kätevästi ev. lut. kirkon verkkopalvelun kautta.

Uuden etu- ja sukunimilain myötä (1.1.2019) vihittävien pitää jatkossa valita sukunimensä jo avioliiton esteiden tutkintavaiheessa.

Mitä tietoja ulkomaalaisesta kihlakumppanista tarvitaan esteiden tutkinnassa? Ulkomaalaisesta tarvitaan suku- ja etunimet (myös entiset sukunimet), syntymäaika, syntymäpaikka ja -valtio, kansalaisuus, äidinkieli, siviilisääty, montako aiempaa avioliittoa, asuinpaikka ja -valtio sekä vihkipaikka.

Voiko kanttoria pyytää soittamaan elokuvamusiikkia,  esim. Star Wars -teemaa? Häämusiikista kannattaa hyvissä ajoin neuvotella sen kanttorin kanssa, joka tulee soittamaan häätilaisuuteenne. Hän osaa kertoa millainen musiikki sopii vihkitilaan  ja siellä oleviin soittimiin ja mitä nuotteja häneltä löytyy.

Voiko meidät vihkiä kuumailmapallossa? Kyllä voi, mikäli vihkivä pappi ja vähintään kaksi todistajaa mahtuvat mukaan.

Olemme menossa naimisiin ulkomailla. Mitä pitää ottaa huomioon? Ulkomailla vihkimistä suunnittelevien on hyvä ottaa selville kuka vihkimisen suorittaa ja onko hänellä riittävät oikeudet vihkimiseen. Lisätietoja ulkomailla naimisiin menosta löydät evl.fi:n Maailmalla-osiosta. Lue myös vihkioikeuksista.

Maksaako kirkon käyttö? Pääsääntöisesti oman seurakunnan kirkossa tapahtuva vihkiminen on maksuton. Muiden seurakuntien jäseniltä saatetaan periä kirkossa tapahtuvasta vihkitilaisuudesta tilavuokra.